lördag 25 december 2010

En lugn och skön julafton

Nu har vi klarat av julafton. Det har varit väldigt mysigt. Sedan Moa föddes för 21 år sedan har vi alltid firat jul hemma hos oss med hela släkten. Vi brukar vara 15-20 personer. Det har varit jättetrevligt. Men i år var vi bara vår familj och mina föräldrar. Det var riktigt mysigt och skönt. Moa har redan åkt tillbaka till Mora eftersom hon måste jobba i morgon.
Det blev lagom många julklappar och lagom mycket mat.Vädret har också varit bra. Inte för kallt och lagom mycket snö. Allt har varit perfekt.
Vi har några traditioner som vi har haft sedan barnen var små. Vi fortsätter med dom även om det är många år sedan barnen slutade tro på tomten.
Kvällen före julafton ställer vi ut gröt till tomten. Varje natt kommer han och äter upp den. Vi hänger också upp julstrumpor. Samma sak där, jultomten kommer och lägger paket i strumpan varje år. Jag hoppas att Moa och Samuel kan ta med sig våra traditioner om dom själva får barn någon gång.

Julklappar från Bangsi och hans familj. Ludde blev mycket förtjust.

Lite syskonmys kvällen innan julafton.

Nu har vi ställt ut gröt till tomten.....

Den här ljusstaken gjorde jag alldeles själv när jag var 11 år. Den finns med varje jul.

Den här julklappen fick vi av Chrissie och Magnus. Har vi verkligen varit så snälla? Jag planerade att köpa ett utställningstält till våren. Jag har fått kampera i Anettes tält, men ibland kör det ihop sig om någon av Safir eller Onyx löper. Då kan det bli lite jobbigt för Ludde. Nu har vi ett eget tält. Det här kommer Bangsi också att få användning för när vi ska ut på rallylydnadsturne. Tusen, tusen tack. Vi är jätteglada över julklappen.
Hoppas ni alla får en fortsatt lugn och skön helg.

6 kommentarer:

  1. Ni måste ha varit väldigt snälla som fått så mycket fint! Det där med traditioner är viktigt för mej oxå... Men det blir ju aldrig som när man var liten igen...! Jag får julstämning när jag pratar med min morbror, eftersom han alltid läste på paketen när vi var små... Sen har vi en tradition att vi har väldigt långdragen paketutdelning... Men syrrans man och Chrille är inte så förtjusta i det, utan vill helst bara ge ut paketerna och de ska öppnas snabbt.. Men vi vill se hur personen reagerar och verkligen se vad alla får! Dina barn kommer säkert förmedla en del traditioner vidare!
    Ha en bra fortsättning på julen!

    SvaraRadera
  2. Vad skönt att ni fått ha en skön och trevlig julafton med barnen:-) Och är säker på att de kommer att föra traditioner vidare!!

    Ni skulle ha sett Pjakkur när han öppnade paketet ifrån Ludde. Det var ju så många leksaker att han inte visste var han skulle ta vägen;-) Lekte med alla på samma gång och slängde sig sen på vardagsrumsgolvet helt utmattad. Men inatt höll han på igen, för det har husse berättat. Matte sov gott! Neo och Bangsi hälsar också och tackar för jättefina julklappar!!! Benen ("tandborstarna") uppätna och ...en leksak hel än så länge;-)

    Hoppas vi ses och hörs snart. Camperar gärna i tältet med er, på vår turné!!

    God Fortsättning till er alla och till dottern också, som går in här och läser lite nu och då:-)

    SvaraRadera
  3. Oj, det var ingen dålig julklapp, lite avundsjuk blir jag allt, då mitt tält håller på att säga adjö till detta jordelivet.
    Tack för julklapparna själv, den kräsmagade Teddy älskade godiset som såg ut som bacon.

    Jag håller tummarna......
    Kramiga hälsningar från lidhultarna

    SvaraRadera
  4. Vilken jättebra julklapp ni fick av Skeppisgänget.. kanonsnyggt!!
    Visst vill man ha lite traditioner kvar, men de så försvinner nog lite allt eftersom :-( och barnen inför sina egna traditionen när de flyttar hemifrån.
    Måste varit skönt för er med en julafton med bara familjen.
    Sköt om er allihop och ha det bra!!

    SvaraRadera
  5. Det var ingen dålig julklapp må jag säja, så Ludde gillar inte Safir och Onyx goda dofter ibland, eller rättare sagt han gillar för mycke(hi hi).
    Visst ska man hålla lite på traditioner, just det att vissa saker måste fram fastän de börjar bli luggslitna, minnen.
    God fortsättning!
    Sonja och alla flickor.

    SvaraRadera
  6. Hej!! ja julafton var riktig mysig i år, lugnt och skönt. Tror både jag och samuel kommer ta med en hel del traditioner om jag ska vara ärlig.. Nu är jg riktigt trött, jag o daniel ska äta en sen middag och sen sova tidigt. Tack för alla julklappar!! hotell natten var perfekt, kul o göra nåt med samuel och jonna :)

    SvaraRadera